פרשת השבוע "כי תבוא" מציגה את רעיון בחירת עם ישראל על ידי אלוהים להיות עם סגולה "וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו: וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר" (דברים כו', יח'-יט'). רעיון העם הנבחר שהינו יסודי ביותר ביהדות, וכזה המופיע פעמים רבות בתורה.

קריאה מחודשת בפרשה, והמפגש עם הפסוק שמציין כי נבחרנו להיות עם סגולה, אוצר יקר וחשוב, הציפה מחדש התלבטות ומחשבה לא נוחה, בלשון המעטה, שעלתה בי בכל פעם שהגעתי בתפילה למשפט "אשר בחר בנו מכל עם ורוממנו מכל לשון". כמוני, יש עוד בני אדם וחוה,  יהודים ושאינם יהודים שנרתעים ונבהלים מרעיון העם הנבחר ואף עוינים אותו (סקר שנערך בארץ מצא ש כ 30% מתושבי המדינה מרגישים וחושבים כמוני).  רעיון "העם הנבחר" והתעוזה לקרוא לעצמנו עם סגולה נתפסו בעיניי בעבר, וממשיכים עוד להיתפס בידי אחרים לא אחת כרעיון גזעני, וכביטוי לתפיסה אנטי-הומניסטית נוראית וכקביעה סנובית שחצנית.

לפני מספר שנים בשיחה פילוסופית עם אחי הצעיר, כששיתפתי אותו בקושי שלי לקבל את האמירה והקביעה שאנחנו עם נבחר,  הצליח אחי להסביר לי את תפיסתו את הרעיון של עם סגולה, עם נבחר. "להיות עם נבחר" הוא האיר לי "זה להיבחר לשמש דוגמה". מאז אימצתי את ההסבר ואני גאה להיות עם נבחר במשמעותו זו. להיות עם נבחר אין משמעותו כי נבחרנו שכל הטוב היופי והטוהר ימצאו אצלנו, וכל הרע, המכוער והטמא ימצאו בחוץ, אצל הגויים. סגולה מלשון מסוגל, הפוטנציאל, מה שיש בתוך האדם או העם. הבחירה בנו - בני ישראל כעמו של אלוהים, כעם סגולה, אינה מעידה על עליונות אינטלקטואלית או עליונות כלשהי מעל הגויים, הבחירה בנו כן מעידה על מסוגלות מוסרית, בחירתנו לשליחים ( גם אם בעל כורחנו) שתפקידם לשמש דוגמה ואור לאחרים, שליחים שמסוגלים לעשות זאת ולא מעט פעמים, מסוגלים לעשות זאת אף על פי כן ולמרות הכל, ודווקא כשזה קשה ומסובך.

כשאלוהים קבע ובחר אותנו להיות לו לעם סגולה, הוא בחר לשים אחריות רבה על הכתפיים שלנו מתוך אמונה וביטחון שנדע לעשות זאת על הצד הטוב ביותר, תוך שימוש דוגמה אישית, כשחלקו השני של הפסוק מדגיש שעם סגולה הוא זה השומר על כל המצוות שציווה אותנו אלוהים והן אף נדרשות בפרשה זו, להיחקק על 12 אבנים גדולות עם הכניסה לארץ ישראל. פרשנים שתהו כיצד ניתן לכתוב את כל התורה על 12 אבנים גדולות, פרשו כי על האבנים הגדולות תכתבנה עשרת הדברות ולצידן, הקללות שתבואנה על המפרים אותן.. אלוהים לא בחר בנו לעם סגולה בכדי שנתנהג, כפי שמפרשים זאת 70% מהציבור בארץ, כאנשים מורמים מעמי העולם וכמוצלחים יותר מהגויים. לטעון ולפרש את היותנו עם סגולה באופן השגוי, משמעותו דווקא להסיר את האחריות מעל כתפינו ולא להצדיק את התואר המשמעותי שניתן לנו מתוך בחירה משמעותית.

לפנינו שבועיים אחרונים של חשבון נפש לסיכום השנה שעומדת להיפרד מאתנו, תוך בחירה משמעותית ומודעת מה המחויבות והאחריות שניקח על עצמנו גם ברמה החברתית-סביבתית, כיחידים המרכיבים את עם הסגולה, לשנה שתתחדש עלינו אוטוטו. אנחנו עם סגולה. אני אעשה את השנה לטובה וגם אתם תעשו את השנה לטובה.

בחרתי לסיים עם שיר פופולארי ומוכר, שבאחד מבתיו שר רמי קלינשטיין "כי באנו בחרת ואותנו קידשת..."