חוסר בשינה אותו אנו חווים כהורים משפיע על תחומים רבים בחיינו- על התיפקוד בבית, בעבודה, טיפול בילדים, זוגיות , חברים וכמובן על עצמינו כבני אדם הרבה פחות רגועים וסבלניים. זה מביא אותנו לעשות (כמעט) הכל בשביל לזכות בעוד כמה דקות של שינה בלילה (נדנוד בעגלה, ידיים, נסיעה באוטו, אוכל ועוד מיני פתרונות יצירתיים).
מסביבנו אנו שומעים לא מעט משפטים כמו: "זה יעבור עם הזמן", "בסוף כולם ישנים", "בצבא הוא כבר לא ישן איתך".... האומנם?? אז כנראה שלא

נכון שילד בן חמש לרוב לא יתעורר בלילה או יתעורר וימשיך את הלילה במיטת ההורים, אבל חוסר היכולת שלו להירדם לבד כנראה ילווה אותו בהמשך חייו. כשהוא יתבגר הוא יצליח לרוב להירדם רק בשעות מאוחרות כאשר יהיה לגמרי מותש ולאחר מכן כבן אדם בוגר גם כן יצטרך להיעזר במשהו על מנת להירדם. אם תסתכלו סביבכם, כמה אנשים בוגרים אתם מכירים שלא יכולים להירדם בלי טלויזיה ברקע? מוסיקה?

אחת מהנחות היסוד עליה מתבססת שיטת "לילה טוב" הוא נושא העמידות. חשוב לגמול ילדים מגורמי תלות חיצוניים שהם לא יכולים לספק לעצמם היות והם מפתחים אליהם עמידות. כלומר, מה שעוזר להם היום להירגע ולהירדם, לא בטוח שיעזור להם גם בהמשך.

העמידות יכולה לבוא לידי ביטוי בהירדמויות שהופכות ארוכות יותר וקשות יותר עם הזמן, התעוררויות תכופות יותר בלילה או חלונות עירות (התעוררות למשך זמן ארוך בלילה). לכן, כדאי שהילד יגמל לחלוטין מכל גורמי התלות וידע כיצד להרדים את עצמו לבד.

נכון שילד בן חמש לרוב לא יתעורר בלילה או יתעורר וימשיך את הלילה במיטת ההורים, אבל חוסר היכולת שלו להירדם לבד כנראה ילווה אותו בהמשך חייו. כשהוא יתבגר הוא יצליח לרוב להירדם רק בשעות מאוחרות כאשר יהיה לגמרי מותש ולאחר מכן כבן אדם בוגר גם כן יצטרך להיעזר במשהו על מנת להירדם. כמה אנשים בוגרים אתם מכירים שלא יכולים להירדם בלי טלויזיה ברקע? מוסיקה?

טיפים ללילה טוב

1.מענה תמידי לבכי של הילד: חשוב להבין כי הבכי מבטא קושי אמיתי היות ועד היום הילד לא קיבל כלים נכונים להירדמות עצמאית. הוא מבטא את הקושי בבכי ולכן יש צורך להכיל את הבכי ולא להתעלם.

2. טקס שינה: חשוב ליצור טקס שינה מובנה שחוזר על עצמו בכל השכבה לשנת לילה. מטרת הטקס היא להוריד את כמות הגירויים ולייצר הבנה שעכשיו נגמר היום ומתחיל הלילה.

3. מוצצים: החל מגיל חצי שנה לערך אפשר להתחיל ללמד את הילד לקחת את המוצץ לבד ולהכניסו לפה.

4. חפץ מעבר: אפשר ללמד ילד להיקשר לחפץ מעבר אך לא בהכרח כל ילד ירצה. חפץ מעבר יכול להיות מקור לעצמאות בשביל הילד ולכן כדאי לנסות. מקסימום זה יצליח.

4. האכלות לילה: כמובן שאני מתייחסת כאן לגילאים שאינם חייבים אוכל בלילה (לא תינוקות קטנים מאוד). הורדת אוכל מהלילה תלויה בהחלטת ההורים, אך מנסיון ילדים שמקבלים כלים להירדמות עצמאית מוותרים לרוב על האוכל בלילה כי הוא כבר לא משרת אותם.

5. לינה משותפת: לינה משותפת היא טובה בהנחה שהיא נעשית מתוך אידיאולוגיה ואמונה שזה מה שנכון לכם ולא כפיתרון לבעיות שינה או חוסר רצון ויכולת להתמודד איתן אחרת קשה מאוד לגמול מזה. אם החלטתם על לינה משותפת, חשוב שתיענו להוראות הבטיחות של משרד הבריאות וארגון בטרם.

מה צריך כדי שהתהליך יצליח?

1.להיות מאוד עייפים ולרצות לישון שוב בלילה.

2. עקביות, עקביות ועוד עקביות.

3. ליווי והדרכה מקצועיים המגדילים משמעותית את סיכויי ההצלחה.