בחמישה באוגוסט לפני 51 שנה פחות חודש, יצא התקליט ריבולבר של הביטלס. בשנת 1966 הביטלס לא הייתה הלהקה היחידה שנטלה LSD וראתה את העולם מתפוצץ לחלקיקים כמו בקליידוסקופ. בוב דילן היה נוסע נוסף בחלל ההזייתי שהשתמש בכל מיני כימיקלים על מנת לעוף ממוסיקת הפולק וליצור הוריקן של צלילים ומילים חדש לגמרי. כזה שיהיה שייך רק לו.

האלבום הכפול שלו - BLONDE ON BLONDE נפתח עם השיר RAINY DAY WOMEN 12 AND 35. הפזמון שלו מצהיר בוודאות שכולם חייבים להתמסטל. ואכן כמעט כולם עשו כדבריו. זה הייתה הבשורה של דילן מניו יורק..בלוס אנג'לס ישב בריאן ווילסון מהביץ' בויז והיה עסוק בלנסות ולשחזר את הצלילים ששמע בהזיותיו מטריפים. ווילסון הישווה את הטריפ שלו לחוויה דתית. הוא לא היה היחיד. רוב נוטלי האל אס די היו בטוחים שהם יכולים לגעת באלוהים באופן מיידי עם נטילת אל אס די.

בין הטריפים שלו שמע ווילסון את האלבום RUBBER SOUL של הביטלס ומוחו התחפף לגמרי. בשבילו, הביטלס יצרו עם האלבום ההוא את האלבום האמיתי הראשון של עולם המוסיקה. כזה שמכיל שירים של אלבום ולא של סינגלים.

התגובה של ווילסון לכך הייתה לשלוח את הביץ' בויז לסיבוב הופעות ולפנות לו זמן לשבת בביתו ולכתוב מוסיקה טובה יותר. מה שיצא לו היה PET SOUNDS..
אך שבועיים לאחר צאת PET SOUNDS קרה דבר שגרם לווילסון להשתגע. האלבום של הביטלס - שנקרא REVOLVER - יצא לחנויות והעפיל עליו, לטענתו. ווילסון התחרותי לא וויתר והסתגר בביתו על מנת לכתוב את המוסיקה לפרוייקט חדש בשם SMILE.

למרות שלנון קיבל את הקרדיט הלא רשמי לכתיבת TOMORROW NEVER KNOWS, היה זה שמקרטני שהביא את השיר לרמה המדהימה שאנו מכירים.מקרטני נהג אז לעשות בביתו הקלטות של לופים מרעשים שונים ולעוות את קולם. וכך הוא הגיע לאולפן עם הרעיון להשתמש בלופים שהכין כרקע לשיר. בזמן הקלטת הלופים לפלייבק של השיר עמדו טכנאי הקלטה על מכשירי הקלטה שונים והעבירו דרכם כל מיני סרטי הקלטה שמקרטני הכין

מקרטני רצה להגיע יותר מפט סאונדס

פול מקרטני אהב מאד את PET SOUNDS. אפשר להבין מדוע. מקרטני, איש המלודיות המובהק, מצא הרבה עושר מלודי ביצירה ההיא של ווילסון. כמו כן היו שם עושר הרמוני ווקאלי וגם שימוש בכלי נגינה פחות שיגרתיים. מקרטני החליט שהוא רוצה לכתוב מוסיקה שתעפיל על האלבום הזה שהוא כה אהב.
בזמן הזה יצא מקרטני מביתה של בת זוגו, ג'יין אשר, וקנה לעצמו דירה בשכונת ST JOHN WOOD שבלונדון. שם הוא החל לצאת לכל מיני מקומות בלונדון שהעשירו אותו מוסיקלית ואומנותית. עם ג'יין אשר נחשף מקרטני לתענוגות שבמוסיקה הקלאסית והתיאטרון.

אך מקרטני רצה יותר מזה. הוא רצה להכיר את התרבות הלונדונית שהייתה באנדרגראונד. המפתח שלו לסצנה הגיעה מחבר קרוב שלו בשם בארי מיילס, שניהל גלריית אומנות בשם THE INDICA. מקרטני, שידוע בחוש המסחרי שלו למוסיקה, התאהב באומנות השונה האלטרנטיבית. הוא ינק כל דבר שנקרה בדרכו.
מקרטני החל ליצור בעצמו קולאז'ים ביתיים של סאונד בהשפעה ממה ששמע וראה. היה לו טייפ ביתי שבו הוא ערך ניסויים. זה היה עוד לפני שג'ון לנון חלם לעשות דברים שכאלה עם יוקו אונו.

אודיו:  ELEANOR RIGBY

לנון בתקופה ההיא היה בדיכאון. הוא נהג להסתגר בביתו שמחוץ ללונדון ובהות בקירות כשהוא מסטול מאל אס די. הוא ישב בביתו וחיכה שמקרטני יספר לו את שגילה.
סינתיה לנון, אשתו של ג'ון, סיפרה כי בביתה הייתה אז רוח רפאים במקום בעל. לנון נהג לצרוח אז עליה ועל ג'וליאן בנו שיניחו לו לבדו.
האל אס די יצר את הסדק הראשון בביטלס. לנון התאהב באל אס די בעוד שמקרטני, שהיה שותפו של לנון עד כה, נבהל מזה ולא רצה להתנסות.

מה שמקרטני לא ידע זה שלנון לקח אז כמויות מבהילות של אל אס די בגלל שהוא שנא את עצמו ורצה לברוח מהאגו שלו כמה שיותר.
ג'ורג' האריסון, שנחשב עד אז לצעיר בחבורה, קודם בהיררכיה החברתית לאחר שנטל אל אס די עם לנון. החוויה המשותפת קירבה בין שניהם והרחיקה את מקרטני מלנון. מקרטני לא אהב את זה כי בליבו הוא כל הזמן העריץ את לנון, שהיה המבוגר בחבורה וגם זה שיסד את הלהקה.

השיר הראשון שהוקלט לאלבום 'ריבולבר' היה TOMORROW NEVER KNOWS. לנון לקח את מילות השיר מ'ספר המתים הטיבטי'. זהו ספר שמכיל מילים שאמורים ללחוש לאנשים גוססים. די מטריד. כשלנון ניגן את השיר לראשונה לחבריו, הוא ניגן על גיטרה אקורד אחד בלבד. האריסון, במחקר המעמיק שלו על המוסיקה ההודית, השפיע על לנון ליצירת דבר שכזה. הרצון ליצור ניסויים אולפניים התאים מאד לג'ורג' מרטין המפיק ולטכנאי ההקלטה החדש של הביטלס, ג'ף אמריק.

וידאו: פול מקרטני בגרסה מאוחרת של FOR NO ONE

יום אחד לנון אמר שהוא רוצה שבשיר הזה קולו יישמע כאילו אלף נזירים שרים על גבעה. ואז הוא עזב את האולפן והשאיר את אמריק, שרק נכנס לעבוד עם הביטלס, במחשבה כיצד לפתור את זה ולספק את הבוס שלו. הפיתרון הגיע כשהוא הציע להעביר את קולו של לנון דרך מגבר LESLIE של אורגן האמונד. זו הפעם הראשונה בעולם המוסיקה שבה מגבר הלזלי קיבל שימוש מעבר להאמונד. כך הביטלס יצרו עוד פריצת דרך משמעותית מבחינת סאונד.

שישה לופים בשיר

למרות שלנון קיבל את הקרדיט הלא רשמי לכתיבת TOMORROW NEVER KNOWS, היה זה שמקרטני שהביא את השיר לרמה המדהימה שאנו מכירים.
מקרטני נהג אז לעשות בביתו הקלטות של לופים מרעשים שונים ולעוות את קולם. וכך הוא הגיע לאולפן עם הרעיון להשתמש בלופים שהכין כרקע לשיר.
בזמן הקלטת הלופים לפלייבק של השיר עמדו טכנאי הקלטה על מכשירי הקלטה שונים והעבירו דרכם כל מיני סרטי הקלטה שמקרטני הכין. כל שלושת האולפנים בבניין הועסקו ברגע ההוא לשיר הזה.

שישה לופים הוכנסו לשיר הזה :
1. קול של שחפים שהיה למעשה צחוקו של מקרטני במהירות מוגברת.
2. תזמורת שמנגנת אקורד בי במול.
3. צלילי חליל של מלוטרון
4. צלילי כינור של מלוטרון
5. צליל סיטאר עם אפקט דיסטורשן
6. סולו גיטרה חשמלית של מקרטני שהואט בטון ונוגן לאחור.

אודיו:  TOMORROW NEVER KNOWS

דבר חלוצי נוסף היה שימוש נרחב באפקט חדש שנקרא ADT, שהיה הכפלה מלאכותית של ערוץ מסויים. טכנאי ההקלטה קן טאונשנד, שעבד אז עם הביטלס באולפן הוא זה שהמציא את האפקט.

הביטלס גילו בעזרת האפקט הזה גם שהאטה או הגברה במקצת של מהירות סליל ההקלטה משנה לחלוטין את אווירת השיר. חלוציות נוספת הובאה בשיר שיצא בתקופה ההיא רק בתקליטון. לשיר קוראים RAIN והוא הכיל את הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש בנגינת סליל הקלטה לאחור. לנון עלה על היופי שבעניין באופן מקרי בהחלט כשניגן בביתו במכשיר טייפ סליל הקלטה. הוא לא שם לב שהוא הלביש את הסליל בכיוון מנוגד ולפיכך הוא החל לשמוע לפתע צלילים חדשים ומוזרים שבקעו מהמכשיר שלו. הוא כל כך התלהב מהתגלית עד כי רצה לעשות אלבום שלם כזה.

ג'ון עוזר לג'ורג'

באלבום 'ריבולבר' אפשר לשמוע נגינה לאחור בסולו הגיטרה בשיר I'M ONLY SLEEPING. 

השיר TAXMAN, שפותח את האלבום, נכתב על ידי האריסון בתגובה מרירה לאחר שגילה את האחוז הגבוה שעליו לשלם כמס הכנסה. לנון הוא זה שהציע להאריסון להשחיל בשיר את השמות של ראש הממשלה הארולד ווילסון ושל מנהיג האופוזיציה אדוארד הית'. זו הפעם הראשונה ששמות של שני אנשים קיימים נכללו בשיר של הביטלס. בתחילה לנון לא רצה לעזור להאריסון. הוא ומקרטני היו אז בדיעה ששיריו של האריסון נחותים. לבסוף לנון הסכים לעזור בכדי לא לפגוע ברגשותיו של האריסון. סולו הגיטרה החשמלית המעולה בשיר הזה הוא פרי ידיו ומוחו של מקרטני.

בתקליט 'ריבולבר' קרה הבלתי יאומן עד אז - ג'ורג' האריסון קיבל אפשרות להכניס שלושה שירים לתקליט ועוד אחד מהם הוא זה שפותח אותו. כתיבת השירים שלו החלה לצבור תאוצה הודות לחודשים רבים של מנוחה שהלהקה קיבלה אחרי סיבוב הופעות בריטי שחתם את שנת 1965. 

האריסון מספר על הניצוץ לכתיבת שיר על איש המס: "גיליתי כי אני משלם סכומים אדירים לאיש המס. הייתי כה מאושר כשהתחלתי להרוויח כסף - אבל החיוך נמחק כשהמס נכנס לסיפור. בתקופה ההיא שילמנו 19 שילינג על כל ליש"ט שהרווחנו (לידיעה - בליש"ט היו אז 20 שילינג). חשתי כי אנו משלמים קנס כבד מאד רק בגלל שאנחנו מרוויחים כסף. זו כנראה הסיבה שכל מי שהרוויח כסף ברח מאנגליה לארה"ב".

רינגו: "זה היה קטע נוראי עם המס הגבוה. אפילו היה לנו תיכנון לגייס איש שיגור בבהאמאס וישמור שם על הכסף שהיינו אמורים להרוויח ולהבריח לו לשם". אמנם האריסון כתוב בקרדיט ככותב היחיד של השיר, אך ג'ון לנון ציין בשנת 1968 כי הוא עזר בכתיבתו. בשנת 1980 הוא הוסיף בראיון כי הוא זה שכתב כמה משפטים בשיר הזה. לנון טען כי האריסון פנה אליו לעזרה בכתיבת השיר כי חש לא בנוח לגשת לפול, שוודאי לא היה עוזר לו בתקופה ההיא. גם לנון לא רצה לעזור אך הוא נשך את שפתו וניגש למשימה.

האריסון מספר על הניצוץ לכתיבת שיר על איש המס: "גיליתי כי אני משלם סכומים אדירים לאיש המס. הייתי כה מאושר כשהתחלתי להרוויח כסף - אבל החיוך נמחק כשהמס נכנס לסיפור. בתקופה ההיא שילמנו 19 שילינג על כל ליש"ט שהרווחנו (לידיעה - בליש"ט היו אז 20 שילינג). חשתי כי אנו משלמים קנס כבד מאד רק בגלל שאנחנו מרוויחים כסף. זו כנראה הסיבה שכל מי שהרוויח כסף ברח מאנגליה לארה"ב"

ג'ורג' לא הסתדר עם הסולו בטקס-מן

השיר הוקלט ב-20 באפריל 1966. הלהקה נכנסה לאולפני EMI בשתיים וחצי בצהריים. בתחילה ניסו החברים להקליט את AND YOUR BIRD CAN SING, אך אחרי שני טייקים לא מוצלחים פנו לשיר החדש של ג'ורג'. אך בשתיים וחצי לפנות בוקר לא הושגה תוצאה רצויה והלהקה יצאה מהאולפן בשאיפה לחזור למחרת אחה"צ ולהמשיך בנסיונותיה להקליט את השיר. אך לא כולם היו נלהבים מהשיר הזה. טכנאי ההקלטה, ג'ף אמריק, מספר בסיפרו הנהדר : "ג'ורג' מרטין המפיק תמיד היה מודאג בנוגע לאיכות שיריו של האריסון. דאגה נוספת הייתה לו בנוגע לכמות הזמן שהושקעה עבורם באולפן".

את הספירה בתחילת השיר אומר פול מקרטני. במהלך הקלטת השיר ניסו פול וג'ון לשיר בהרמוניה ובקצב מהיר את המילים ANYBODY GOTTA BIT OF MONEY. אך הרעיון לא היה טוב מספיק והוא הוחלף ב- HA HA MISTER WILSON ו- HA HA MISTER HEATH. אלה הם ראש ממשלת בריטניה, הארולד ווילסון וראש המפלגה השמרנית - אדוארד הית'. הביטלס ראו בשני אלה אחראים על המס הגבוה שהוטל עליהם כלהקת פופ מצליחה.

מיד לאחר מכן צצה מתיחות חדשה באולפן. היה ידוע לכל כי באמצע השיר צריך שיהיה סולו גיטרה חשמלית. אך האריסון לא הצליח לנגן סולו ראוי. לא משנה כמה הוא התאמץ. אחרי כמה שעות בהם צפו מקרטני וג'ורג' מרטין בהאריסון המתאמץ, הם החלו לגלות סימני עצבנות ותיסכול. מרטין, שלא אהב לבזבז זמן אולפן, ניגש לחדר ההקלטה והודיע להאריסון כי הוא רוצה שמקרטני ינסה לנגן את הסולו. האריסון נראה מאד לא מרוצה מההצעה הזו. אך ראה כי אין ברירה, הוריד מעצמו את הגיטרה, יצא מהאולפן ופינה את השטח לפול.

אך האריסון חזר לאחר מכן וגילה להפתעתו כי פול ניגן סולו עם מוטיבים הודיים בתוכו. הדבר הרגיע אותו והוא נתן אישור לסולו להיות בשיר. ואכן, סולו הגיטרה הזה של מקרטני מלא באנרגיה יוקדת, להבות אש שורפות וחשמל שהיה נדיר לשמוע כמותו לפני כן. ומה שמדהים הוא שמקרטני ביצע את הסולו הזה תוך טייק אחד או שניים.

הגיטרה שבחר פול לבצע בה את הסולו הזה הייתה מדגם 'אפיפון ES-230TD קאזינו'. שנת הייצור של הגיטרה הייתה 1962. בנוגע לבס - מקרטני ניגן בשיר הזה בגיטרת 'ריקנבקר'. שאר הגיטרות בשיר סופקו על ידי האריסון ואילו לנון לא ניגן כלל גיטרה בשיר הזה ותרומתו הגיעה רק בקולות הרקע. לבסוף אכל ג'ורג' מרטין את הכובע שלו ואישר שהשיר הזה יהיה הפותח את התקליט. בשנה זו הביטלס עדיין לא החליטו בעצמם את סדר השירים בתקליט. זו הייתה עבודתו של מרטין. הביטלס לא ניגנו את השיר הזה מעולם בהופעה חיה.

בתקופה בה האלבום יצא היו הביטלס למעשה משוחררים מהחוזה שחתמו עם EMI ב-1962. החוזה הזה פג תוקפו ביוני 1966. הוא חודש מול EMI רק בינואר 1967.הדבר נראה כמעט בלתי נתפס שלהקה בסדר גודל שכזה תיתן אלבום לחברת תקליטים שלא הייתה חתומה לה כלל בזמן ההוא. בייחוד שחברי הלהקה נהגו להתמרמר על החוזה מול EMI שעשק אותם כלכלית. אך למרות המרירות הם החליטו בכל זאת להישאר עם EMI וחתמו על חוזה מחודש בינואר 1967.