צילומים: איציק גרפל

ליל ט"ו בשבט מחר בערב, ומראות מרהיבים של פירות יבשים צצים אלינו מכל עבר, כמו כן גם מבצעים מפתים. אז כמו לכל דבר, גם לפירות יבשים יתרונות וחסרונות תזונתיים רבים שכדאי לדעת.

מקורו של ייבוש פירות כאחת השיטות העתיקות ביותר שהיו נהוגות לשימור אוכל. חברות קדומות נהגו לייבשם באופן טבעי בעזרת השמש. כיום, בעולמנו התעשייתי, הפירות מיובשים באמצעות תהליך של הפעלת תנורים בחום נמוך לאורך זמן רב שבמהלכו מוסיפים להם חומרים משמרי טעם, ריח וצבע על מנת להגדיל חיי המדף והאטרקטיביות שלהם. 

פירות יבשים נפוצים הם צימוקים, תמרים, תאנים ושזיפים. ניתן לייבש פירות נוספים, כגון תפוח, אפרסק, בננה, קיווי, מנגו, אננס, אגס, חבוש, פפאיה, משמש, אפרסמון, חמוציות, תות שדה, עגבנייה.צריכה נכונה של פירות היבשים תלויה באיכות ובכמות. רצוי לצרוך פירות אורגניים אשר עברו תהליך ייבוש ללא חומרים משמרים וללא תוספת סוכר. כמו כן מומלץ להימנע מפירות שצבעם זוהר ובוהק בגלל הוספה של חומרי זיגוג. 

את הפיצוחים מומלץ לצרוך ללא קליה וללא תוספת מלח

יתרונות תזונתיים

  1. פרי יבש הוא מזון המאופיין בריכוז סוכר גבוה ולכן מומלץ לאכילה לפני/אחרי פעילות גופנית – יכולת להוות זריקה של אנרגיה וסוכר.
  2. פירות יבשים מכילים סיבים תזונתיים ויעילים במיוחד למצבים על עצירות (בייחוד שזיפים, תמרים ודבלות) ופעילות מעיים תקינה, חשוב מאוד לשתות מים בסמיכות לצריכה.
  3. הם עשירים במינרלים כגון – זרחן, אשלגן, סידן ומגנזיום.
  4. בשילוב עם אגוזים, הפירות היבשים, יכולים להיות ארוחת ביניים זמינה ומזינה והינם מקור טוב לאנרגיה. הם כמובן עדיפים בהרבה על ממתקים ושוקולדים.
  5. לפירות יבשים חיי מדף ארוכים ובכך עשויים להוות חלופה לפירות מחוץ לעונה.
  6. שילוב פירות יבשים בתבשיל תורם למתיקותו. הדבר עשוי לסייע בהפחתת הצורך במשהו מתוק בסוף הארוחה.

חסרונות תזונתיים

  1. כמות סוכר גדולה ביחס לפרי רגיל ולכן גם הערך הקלורי של הפרי היבש הוא גדול יותר (פי 5-7 מכמות הקלוריות מאשר בפירות טריים).
  2. ויטמינים רבים לא שורדים את תהליך הייבוש.
  3. פירות יבשים עלולים להכיל חומרים משמרים המוספים בתהליך הייבוש (כמו גופרית דו חמצנית).
  4. לעתים יכולים לגרום לשלשולים ואי נוחות במערכת העיכול.

במסגרת תפריט מאוזן ובריא לשמירה על משקל ההמלצה היא לאכול  שני פירות ביום. ניתן להמיר את הפרי הטרי בפרי יבש- אך יש לשים לב לכמויות: מנת פרי יבש היא  קטנה יותר ממנת פרי טרי:

1 פרי טרי = 1 תאנה יבשה = 1 תמר יבש = 2 שזיפים מיובשים = 2 משמשים מיובשים = כף צימוקים= כ-60 קלוריות ( 100 גרם פירות יבשים מהווים כ – 270 קק"ל). במידה וקיימת בעיה של רמות סוכר לא תקינות – יש להגביל ולהיוועץ עם איש מקצוע.