צילום: פלאש 90

ישיבת הנהלת העיר מודיעין אישרה השבוע את צו המיסים לשנת 2018 שהסדיר את שיעורי הארנונה שייגבו בשנה הבאה.

כתושבי מדינת ישראל אנו משלמים המון מיסים מסוגים שונים, חלקם אנו משלמים דרך ההכנסות השונות שלנו, חלקם דרך הצריכה הביתית/עסקית (כגון מע"מ) וישנם עוד סוגים רבים. הפעם במאמרי בחרתי לעסוק בנושא תשלום הארנונה אשר הינו משמעותי בכל בית אב או עסק. הארנונה היא מס המוטל על ידי הרשות המקומית על המחזיקים בנכסי מקרקעין בשטחה המוניציפאלי, על ידי גביית התשלום האמור ניתן יהיה לממן את הפעילויות השונות של הרשות.

הארנונה נדרשת בנכסי מגורים כגון – בתים ודירות, וכן בנכסים עסקיים כגון – שטחים מסחריים ומשרדים, אדמה חקלאית, וקרקע תפוסה בצורה כלשהי (כמשמעותם בסעיף 269 לפקודת העיריות) הנמצאים בתחום שיפוט הרשות המקומית.

אופן חישוב הארנונה לנכס

כפי שישנם נכסי מקרקעין שונים, כך גם אופן השימוש אשר יכול להיות מגוון ושונה. על כן נבנתה נוסחה אשר נותנת מענה לתחשיב המורכב. הנוסחה כוללת 4 פרמטרים עיקריים.

1. גודל הנכס (מ"ר).
2. סוג הנכס (מגורים/עסקי/אחר).
3. אופן השימוש (למשל במגורים - חנייה/מחסן/מרפסת/שטח מחייה ועוד).
4. האזור ברשות בו נמצא הנכס.

תחשיב הארנונה הינו שנתי (לתקופה מ- 1 לינואר עד 31 לדצמבר), ונקבע כמכפלת שטח הנכס בתעריף שנקבע על ידי מועצת הרשות המקומית לפי הפרמטרים לעיל.

חשוב לדעת

  • לא אחת בעלי דירות אינם מבינים מדוע חשבון הארנונה שלהם נראה גבוה ביחס לשטח דירת המגורים, לרוב זה פועל יוצא עקב העמסת החלק היחסי של השטחים המשותפים בבניין המגורים עם כל בעלי הדירות.
  • תעריף הארנונה העסקית גבוה יותר אל מול תעריף הארנונה למגורים בחלק ניכר של הקריטריונים המופיעים בצו הארנונה. על כן בעלי עסקים צריכים להבין זאת מראש ולהתעניין מה צפוי להיות גובה התשלום בגין השימוש בנכס לטובת ניהול נכון של תזרים המזומנים והתמחיר לעניינם.

אופן התשלום

אופציות תשלום הארנונה הינן מגוונות ומתקדמות ברוב הרשויות וניתן לבצעם בדרכים הבאות:

1.מזומן
2.שוברי תשלום חודשיים או דו חודשיים לתשלום בבנק/בדואר/מחלקת הגבייה/אינטרנט
3. הוראות קבע דרך הבנק ו/או כרטיס האשראי.

חשוב לדעת: אי תשלום חוב ארנונה בזמן יגרום להוצאות מימון נוספות עם ריבית מאוד גבוהה והצמדה וכן הרשות שומרת לעצמה על הזכות לנקוט בצעדי אכיפה שונים, כגון – עיקולים וצעדים משפטיים שונים.

מי זכאי להנחה?

העירייה רשאית לקבוע הנחה מסכום הארנונה הכללית שהוטלה באותה שנת כספים על מחזיק בנכס בהתאם לחוק ולתקנות הקשורות לתשלומי הארנונה.
לרוב על מנת להסדיר את הזכאות להנחה בארנונה, על הזכאי/ת לפנות בפעם הראשונה לגוף המטפל ברשות (לרוב מחלקת הגבייה) ולאחר מכן, בדר"כ מי שיקבל הנחה אוטומטית תינתן רק למי שזכאי להנחה לצמיתות, וישנם מקרים שיש צורך בחידוש בקשת ההנחה כל שנה בצירוף מסמכים עדכניים.
לרוב האוכלוסיות אשר זכאיות להנחות בארנונה הם (רשימה חלקית וכללית – מומלץ לברר לעומק מול מחלקת הגבייה ברשות המקומית):

1.אזרחים ותיקים.
2. אוכלוסיות בעלות נכויות שונות או פגיעות (ישנם התניות, אך שווה בירור!) ובניהם – נכות כללית גבוהה מביטוח לאומי, נכי כוחות הביטחון השונים, נכה מלחמה/רדיפות נאצים, מקבלי גמלת ילד נכה, משפחות שכולות, לקויי ראייה, נכות נפשית.
3. הנחות אחרות - אסיר ציון, עולה חדש, חסיד אומות עולם, הורה יחיד, פדוי שבי, נפגע פעולות איבה, מתנדבי שירות לאומי, ניצול שואה נזקק,
4. הנחה בגין מצב כלכלי – נזקק (נדרשת וועדה לפי בקשה), מקבלי קצבת הבטחת הכנסה, מקבל קצבת מזונות.

לסיכום

תשלום הארנונה הינו הכרחי לטובת מימון וקיום סדרי העיר השונים, כגון – תחזוקת צורכי העיר, תרבות וספורט, חינוך, רווחה ועוד. יחד עם זאת מדובר בסכומים לא קטנים אשר יש לשלמם בזמן. אם אתם מתכננים לעשות שינויים בנכס המקרקעין (למגורים/עסקי), או אם אתם חושבים שאתם משלמים יותר מדי (גם לטובת בדיקת זכאות להנחה), רצוי שתפנו למחלקת הגבייה לבירור מעמיק ומסודר.


ט.ל.ח כל המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, אין לראות בהם את נוסח החוק ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או ו/ או תחליף לו ו/או חוות דעת משפטית או חשבונאית ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות והנו חלקי בלבד ולא ממצה. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.