צילום: משרד האוצר

מסיבת העיתונאים של שר האוצר ובכיריו מהדהדת עד עכשיו גם בגלל עיקריה וגם בגלל שיתכן שפתחה מעין דלת לבחירות מתקרבות. אנחנו נשים בצד את הקונוטציות הפוליטיות סביבה, ואת העימות בין כחלון לנתניהו וננסה להמקד בעיקריה שכרגע נמצאים בעיקר באוויר כי אי אפשר לדעת מה מסעיפיה יעבור ומה לא. הבשורה שעלתה ממסיבת העיתונאים המהדהדת של כחלון היא הטבות מיסוי וסבסוד ע"י המדינה (הערכת סך כולל של כ- 4 מיליארד שקל), חלק מההטבות האמורות יחולו מיידית ואף רטרואקטיבית לתחילת שנת 2017 וחלק יחולו בעתיד הקרוב (עניין של מספר שבועות ו/או חודשים).

עיקר הטבות הם:

1. תוספת נקודות זיכוי לנשים וגברים לילדים עד גיל 6
2. הפחתת מיסי מכס וקנייה על -מוצרי הנעלה, מכשירי סלולר ובגדי תינוקות
3. סבסוד צהרונים. 
4. הגדלת מענקי עבודה לבעלי כושר השתכרות נמוך. 

כאשר אנו מנסים להסתכל בזכוכית מגדלת איך תושבי מודיעין  מושפעים מתוכנית זו אנו מבינים כי המשמעות הכלכלית למשפחה הינה משמעותית ויכולה להגיע אף לעשרות אלפי שקלים בשנה. העיר מודיעין מדורגת בחתך סוציו אקונומי 8 אשר נובע בעיקרו משני מדדים עיקריים – האיתנות הפיננסית של העירייה וכן חתך המעמד של התושבים אשר בעיקרו מעמד ביניים ומעלה.

בתוך כך העיר מודיעין נחשבת עיר צעירה – גם כיוון שהיא יחסית חדשה וגם כי חתך האוכלוסיה הינם משפחות צעירות עם ילדים קטנים, על כן ההטבות אשר יפורטו בהמשך בהכרח משפיעות לטובה על רוב תושבי העיר.

עתה נשאלת השאלה – מה השתנה בגישת הממשלה? הרי כאשר מקלים ומקטינים חבות מס או מסבסדים עלויות, עדיין העלות נשארת ונשענת על תקציב המדינה – מהיכן למען השם יגיע הכסף? הרי כשמושכים את השמיכה מצד אחד צריך לדאוג שהרגליים לא תישארנה חשופות מהצד השני. האם כאשר מחירי הטלפונים הסלולריים מוזלים אין משמעות הדבר שבעלי חנויות או חברות הסלולור יגלגלו לפתחנו עלויות אחרות? קשה לדעת כרגע.

על פניו, נראה כי ישנו מנעד רחב מאוד בהטבה אשר נע בין כמה עשרות אלפי שקלים בטווח של חמש שנים ועד אלפי שקלים בודדים בטווח של שנתיים לכלכלת משפחה בודדת. אולי זה מתסכל שיישוב אחד מקבל הטבה יותר מהשני, מצד שני השמיכה של ההטבה הכלכלית הינה קצרה מלכסות את כל הקצוות והצרכים ולכן הכוונה פה הינה לנסות להסתכל במאקרו ולצמצם פערים 

לפי תשובת האוצר, הרבעון הראשון של שנת 2017, הסתיים עם עודפי גביית מיסים וצפוי כך בעתיד הקרוב – מה שמאפשר "משחק תקציבי" של תוספת אל מול החסרה וכך הציבור "נהנה" יותר ומאפשר יותר שוויון כלכלי-חברתי. בינינו – בסוף הכל חוזר למדינה, כי גם מה שנחסך בהוצאה לרוב יצא לטובת הקטנת מינוס תזרימי בבנק ו/או לטובת צריכה אחרת שלא הייתה מתאפשרת עד כה ושם גם יש גביית מיסים מתגלגלת (מע"מ ומיסוי על רווחים למוכר וכיוצ"ב).

תוספת נקודות זיכוי להורים (רלוונטי עבור 2018-2017)

כיום המצב הוא שגבר מקבל פחות נקודות זיכוי עבור ילדיו אל מול האישה. הגבר מקבל נקודת זיכוי אחת עבור ילד עד גיל שנה, 2 נקודות זיכוי עבור השנתיים העוקבות (ילד בגילאי 1-3), ונקודת זיכוי אחת בשנה הרביעית (לגילאי 3-4).

האישה זכאית לחצי נקודת זיכוי בשנת הלידה של הילד ואח"כ 2 נקודות זיכוי לכל שנה מגיל 1-6, מה שיוצר עיוות משמעותי ברעיון של קבלת הטבת מס על ילדים קטנים – שכן בחלק ניכר ממשקי הבית הגבר הוא המפרנס העיקרי ולעיתים קרובות בת הזוג מרוויחה פחות משמעותית ואף בעלת תשלומי מס נמוכים, מה שלא מאפשר ניצול מיטבי של הזיכוי ממס.

עתה באים לנסות להיטיב ולתקן את העיוות ע"י הגדלה והשוואת הטבת נקודות הזיכוי ללא הבדל בין הגבר לאישה, כך ששני בני הזוג יהיו זכאים כל אחד בנפרד ל 1.5 נקודות זיכוי לילד עד גיל שנה ואח"כ עבור גילאים 1 – 6 בכל שנה יקבלו 2.5 נקודות זיכוי.

חשוב לדעת – שווי הטבת המס של נקודת זיכוי אחת ברמה חודשית הינה 215 שקלים  - קרי תוספת נטו לשכר של אלפי שקלים ברמה שנתית למשלמי המיסים.

האתגרים של הממשלה בניסיון לרצות את האוכלוסייה על כל גווניה וצרכיה הם רבים – יש את עניין המעמדות החברתיים ונטל המס השונה, יש את המגזרים השונים הבונים את החברה עם קשת רחבה של אפיונים. אבל מה שבטוח שמדובר בניסיון אמיץ וראוי, למזער את הקוטביות הכלכלית-חברתית ולהפחית את נטל המס על מעמד הביניים

סבסוד צהרונים (ייכנס לתוקף – החל משנת הלימודים הבאה , ספטמבר 2017)

כאן משרד האוצר בשת"פ עם המרכז לשלטון מקומי בנו תוכנית לסבסוד הצהרונים באופן דיפרנציאלי (יחסי) בהתאם לאשכולות סוציו-אקונומי של היישובים, כך שישובים הנחשבים חלשים יקבלו סבסוד גדול יותר לצהרון ברמה הכספית פר ילד ואף לטווח גילאים גדול יותר, להלן מספר דוגמאות בודדות:

1. משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 4 (לדוגמא - אופקים, ירוחם , עכו, חורפיש) יזכו לסבסוד של 350 ₪ בחודש לילד עבור צהרון מגיל 3 – 8 .
2. משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 6 (לדוגמא – יבנה, רחובות , כרמיאל) יזכו לסבסוד של 300 ₪ בחודש לילד עבור צהרון כיתות א – ב.
3. משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 8 (לדוגמא – ת"א, מודיעין , גבעתיים) יזכו לסבסוד של 150 ₪ בחודש לילד עבור צהרון כיתות א – ב.

על פניו, נראה כי ישנו מנעד רחב מאוד בהטבה אשר נע בין כמה עשרות אלפי שקלים בטווח של חמש שנים ועד אלפי שקלים בודדים בטווח של שנתיים לכלכלת משפחה בודדת. אולי זה מתסכל שיישוב אחד מקבל הטבה יותר מהשני, מצד שני השמיכה של ההטבה הכלכלית הינה קצרה מלכסות את כל הקצוות והצרכים ולכן הכוונה פה הינה לנסות להסתכל במאקרו ולצמצם פערים כלכליים-חברתיים.

הגדלת מענק העבודה (ייכנס לתוקף החל משנת המס 2017)

מהו  מענק עבודה? מדובר בתוספת הכנסה לבעלי הכנסות נמוכות על מנת להגדיל השתתפות עובדים בשוק העבודה ולחזק את מעמדם של בעלי רמות השכר הנמוכות. עד כה תמריצי המענק עבודה היו מוטים יותר לנשים קרי – גבר המשתכר עד 4800 קיבל מענק עבודה על בסיס חודשי לפי 330 שקלים לחודש ואישה במצב דומה תקבל 495 שקלים לחודש.

מה הולך להשתנות?

1.העלאת תקרת השכר מ- 4800 שקלים ל- 5000 שקלים והשוואת המענק ל- 495 לשני בני הזוג
2.תוספת נוספת של 30% למענק החודשי לשני בני זוג עובדים עם שני ילדים (קרי 1288 שקלים לחודש במקום 825)
3. הגדלת גובה המענק החודשי לבני זוג עם 3 ילדים יהיה 1873 שקלים לחודש במקום 1200.

כל אלו אמורים לתת עוד אמצעים כלכליים לנסות לחלץ עוד משפחות ממעגל העוני – שווי תוספת ההטבה למשפחה – אלפי שקלים בודדים בשנה.

הפחתת מכסי יבוא וקנייה על בגדי תינוקות, הנעלה ומכשירי סלולר (ייכנס לתוקף במהלך שנת 2017)

כחלק ממטרה להקל בהוצאות ולהפחית את עלויות המחייה של משפחות צעירות (ולא רק..) הוחלט להפחית את המיסים הבאים:

1.איפוס מכסי הייבוא על בגדי תינוקות (כיום 6%) והנעלה (כיום 12%)
2. איפוס מס הקנייה על ייבוא מכשירי הסלולר (כיום 15%)

ברמת משפחה מדובר בחסכון מצטבר שנתי (הערכה) של כמה מאות שקלים.

תוכנית שתשרת משפחות צעירות

האתגרים של הממשלה בניסיון לרצות את האוכלוסייה על כל גווניה וצרכיה הם רבים – יש את עניין המעמדות החברתיים ונטל המס השונה, יש את המגזרים השונים הבונים את החברה עם קשת רחבה של אפיונים. אבל מה שבטוח שמדובר בניסיון אמיץ וראוי, למזער את הקוטביות הכלכלית-חברתית ולהפחית את נטל המס על מעמד הביניים. יש לשים לב כי בעיקר משפחות צעירות באשר הן ייהנו מחלק ניכר של ההטבות החדשות.

 מה השתנה בגישת כחלון והממשלה? הרי כאשר מקלים ומקטינים חבות מס או מסבסדים עלויות, עדיין העלות נשארת ונשענת על תקציב המדינה – מהיכן יגיע הכסף? הרי כשמושכים את השמיכה מצד אחד צריך לדאוג שהרגליים לא תישארנה חשופות מהצד השני. האם כאשר מחירי הטלפונים הסלולריים מוזלים אין משמעות הדבר שחברות הסלולור יגלגלו לפתחנו עלויות אחרות?

ידוע שבשנים הראשונות של גידול הילדים ההוצאות הן רבות (אוכל, חיתולים, ביגוד, משפחתונים וגנים, בייביסיטר ועוד המון הוצאות גדולות מיוחדות – יכול להגיע בקלות לכ - 3500 שקלים הוצאה לכל ילד בקלות).

על מנת לקבל יותר פירוט על התוכנית ניתן לגלוש באתר משרד האוצר.

מקווה שנשמע עוד הרבה בשורות טובות אחרות ושכל הנקודות שהוצעו ע"י אנשי האוצר יחזיקו מעמד לאורך זמן ובכלל עם ברכתו של ראש הממשלה.

ט.ל.ח כל המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, אין לראות בהם את נוסח החוק ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או ו/ או תחליף לו ו/או חוות דעת משפטית או חשבונאית ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות והנו חלקי בלבד ולא ממצה. כל המסתמך על המידע הכלול במאמר זה בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מכותב המאמר כל אחריות