אחת השאלות שאני נשאל מעת לעת ע"י תלמידיי הינה  - מה צריך על מנת לצלם בתים וכיצד נכון לצלם דירות ועיצוב בתים? אם כן, ראשית  - כדאי ורצוי להצטייד במצלמת SLR טובה ואיכותית.

ככל שנצלם עם מצלמה בעלת חיישן גדול יותר (רצוי מצלמת FF) נקבל תמונה חדה ועשירה יותר בפרטים. מצלמה כזו תאפשר לכם שליטה על מצבי הצילום השונים וגמישות תפעול בהתאם לצרכים המשתנים תוך כדי צילום. מומלץ לצלם עם חצובה (רצוי עם פלס) על מנת שקווי האובייקטים המצולמים (קירות, תקרות וכו') יהיו ישרים.

אגב, בחלק מהמצלמות המתקדמות קיימת אפשרות הפעלת פלס בצג המצלמה. בכל מקרה, ניתן תמיד לתקן סטיות ועיוותים בתוכנות העיבוד, אבל בכל תיקון כזה נשלם מחיר מסוים (פרטים שנעלמים בקצוות וכו'). על מנת לכלול את כל חלל הצילום ולא לעסוק בחיבורי תמונות, כדאי להשתמש בעדשות רחבות זווית (10-20, 11-16, 16-35 מ"מ וכו'). יחד עם זאת, יש לזכור כי בצילום עם עדשות רחבות נוצרים לעתים עיוותים  - לרוב מעוגלים - המחייבים תיקון.

מאוד קשה לצלם חלל קטן של חדר אמבטיה עם עדשה רגילה, לכלול בו את מרבית הפרטים וגם לא להשתקף במראה. 

אפשרות נוספת הינה לצלם כמבט מבחוץ לתוך החלל המצולם וכהזמנת כניסה. הנה לדוגמה, צילום מהמרפסת לתוך חלל המגורים.


ליצירת תחושת עומק, כדאי לצלם צילום אלכסוני  - מפינה לפינה –  צילום המקנה תחושת מרחב גדולה יותר.

אני מעדיף לצלם  - בדרך כלל -  בחשיפות ארוכות תוך שימוש בתאורה טבעית,יחד עם זאת ניתן להשתמש בפלאשים אלחוטיים/לדים) על מנת למלא חללים כאלה ואחרים – תוך כדי "הסלקתם", כך שלא ייראו בפריים המצולם. השימוש במפתח הצמצם יהיה בהתאם להחלטתכם ושיקולכם להדגשת פריטים מסוימים  -  לדוגמא: אגרטל על שולחן – צמצם פתוח, או יצירת חדות לאורך כל הפריים המצולם – צמצם סגור.

הנה למשל צילום במפתח צמצם גדול להדגשת האגרטל.

אחת הבעיות בצילומי עיצוב פנים הינה איזון  בין התאורה בתוך חלל הבית, לבין תאורת החוץ הנשקפת מהחלונות או מדלתות זכוכית. אם נמדוד תאורה מתוך חלל הבית, אזי כל מה שיתקבל מעבר לחלונות ייראה שרוף (חשיפת יתר). מאידך –מדידת תאורה מכיוון החלונות המוארים תגרום לתמונה חשוכה בחלל הבית (חשיפת חסר).

ניתן להתגבר על מצבים כאלה באופנים שונים, כגון: שימוש בפלאשים, צילום במספר חשיפות שונות ועיבודן בתוכנת עריכה (פוטומטריקס, לייטרום, פוטושופ וכדומה).
למי שלא בקיא באמור לעיל, ניתן לצלם במצב P (חצי אוטומטי) לכיוון האזור המואר בפיצוי חשיפה שלילי  עד שהאזור המואר מהחלונות יתקבל בחשיפה נכונה, ואילו את חשיפת חלל הפנים שתתקבל חשוכה יותר, נתקן באחת מתוכנות העיבוד.

צילום עיצוב פנים מחייב הכנה ותכנון תוך שימת לב לפרטים רבים – הדגשת העיקר, השמטת פריטים לא נחוצים שנכנסים לפריים (בעיקר בשוליים). בבתים בהם יש מראות, אתם עשויים להשתקף בצילום – כך שעליכם כצלמים -  להתמקם במקום מתאים, הפלאש עשוי לחזור ממראות, ויטרינות או תמונות ממוסגרות זכוכית.
הנה דוגמא בה המעצבת ואני משתקפים במראה בקיר שמנגד, ובנוסף התמונה בפינת האוכל משתקפת במראה נוספת בפינת האוכל.
לכן, יש לתכנן בדורה דקדקנית את מיקומו של הצל תוך שימת לב לפרטים הקטנים. לעתים אף תיאלצו למחוק פריטים לא רצויים (כבלים, כתמי לכלוך ועוד).

נושא נוסף אתו יש להתמודד לעתים בצילום בתים הינו אי קבלת צבע נכון של החללים המצולמים.
קירות הבית נראים כחלחלים, כתומים וכו'. הדבר קורה לרוב עקב טעות בזיהוי איזון הלובן  של המצלמה – דבר שכיח יותר כאשר ישנם כמה מקורות תאורה בתוך הבית.ניתן להתגבר על כך ע"י שימוש בהגדרה ידנית של איזון הלובן וטמפרטורת האור במצלמה (נמדדת בקלווין). או לצלם בהגדרת איזון לובן אוטומטי ולתקן בהתאם באחת מתוכנות העריכה. אפשרות נוספת (מבלי להסתבך בהגדרות של איזון לובן), הינה לצלם בהגדרת איזון לובן אוטומטי (AWB) ולתקן בהתאם באחת מתוכנות העריכה. שימוש באיזון לובן מתאים יאפשר לכם גם לקבוע את האווירה בחלל – קרה או חמה – ראו תמונות מצורפות מטה:
 

אל תהססו לצלם מזוויות שונות, מכיוונים שונים, ובתאורות שונות. כל צילום יקנה מימד שונה לפריים.

הנה מספר דוגמאות לצילום חדר שינה בהתאם לאמור לעיל.


אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

08-9717029, 053-7738917

http://www.yosi-photo.com/ - אתר הבית

http://www.facebook.com/wunschool - פייסבוק