מאת: איציק גרפל * בשער: "מיזם נוע תנוע"

לחבר המועצה מטעם מודיעין חופשית אבי אלבז יש הרבה רצון טוב ומוטיבציה בלתי נגמרת להפוך את מודיעין לעיר חילונית אבסלוטית. גם בשבתות.

בניגוד למה שנדמה כרדיפה אובססיבית שלו אחר "בינוי יתר" של מקוואות ובתי כנסת, מאבקו של אלבז בעד תחבורה ציבורית בשבתות בעיר, נראה ראוי ומבורך גם כי בעיר יש אלפי בני נוער שהיו שמחים לצאת ולבלות בחופי הים, גם מבלי שיצטרכו לפרוץ לשם כך קופות חיסכון עבור מוניות, או יתחננו להוריהם שיהפכו לשירותי הסעות.

למען האמת יש גם אלפי תושבים אחרים, לא רק בני נוער, גם אזרחים ותיקים ו"סתם" לא ממונעים, שהיו שמחים לצאת בשבת מהעיר בתחבורה ציבורית כדי לבקר את דודה חנה ברעננה ואת כל החברים בנווה הדרים.

אלבז בדומה לכמה עמותות כמו "שבוס" המקדמת תחבורה ציבורית פרטית בשבתות, בכמה וכמה ישובים, מאוד רצה שתושבי העיר הלא ממונעים המקטרים על מר גורלם בעיר "הנצורה" בשבתות, יצאו ממודיעין בבוקר ויחזרו אליה לעת ערב כאשר היעדים הם מוקדי הבילוי והרחצה בעיר העברית הראשונה.

אלא שאלבז גילה שחוץ מלקטר, תושבי העיר - שהביעו עניין באוטובוס שהוא ביקש לארגן - לא מיהרו להכניס יד לכיס ולעזור לממן את הנסיעה המיוחדת הזו. כך התמוססה הנסיעה ההיסטורית פעם אחר פעם עד התאיידותה לפחות עד ספטמבר הקרוב. אלבז יהיה מוכן להישבע שהוא שומע במסדרונות העירייה קולות צהלה על שהיוזמה הפרטית שלו קרסה נפלה, וכי הזמזום הטורדני מצידו פסק גם אם זמנית.

השבוע הוא פנה פומבית לביבס וביקש אותו "להעדיף בראייה רחבה את טובת תושבי העיר, ובמיוחד את ציבור האזרחים הוותיקים, החיילים, הצעירים ובני הנוער, ולממן מתקציב העירייה סכום של כ- 10,000 שקל בכל שבוע, עבור שכירות של אוטובוסים בשישי בלילה, ולמחרת בשבת לפני הצהרים, להסעת תושבי העיר למרכזי הבילוי וחוף הים בתל אביב ובחזרה לעיר. אנחנו נהיה הראשונים לברך ולתת את הקרדיט לראש העיר על הפעלת תחבורה עירונית בשבתות". 

 למרות הפנייה הזו לביבס, אלבז החליט לנוע לנוע קדימה אחרי שאילתות והצעות לסדר שנענו בנפנוף קל ובהבטחה ש"הדברים ייבחנו בעתיד". הוא לא ממש בטוח - למרות מה שנאמר בישיבת המועצה האחרונה - כי העירייה אכן בודקת ברצינות ובדבקות היתכנות משפטית  לכזה מהלך, שלא תתנגש חזיתית בסטטוס קוו הקדוש שראש העיר ביבס וקודמיו אימצו במודיעין.

או אז החליטה "מודיעין חופשית"על חניכת קו אוטובוס שיפעל בשבת.

לפני כחודשיים הוא החל להשקיע בפעילות אינטנסיבית לשיווק ולהפעלת אוטובוס השבת של "מודיעין חופשית", בכדי לצרף תושבים להסעה ולגייס תרומות למימון ההסעה. הוא פירסם מודעות, נעזר ברשתות החברתיות, פנה במיילים לכ- 1,800 תושבים חילוניים בעיר ולעוד כ- 300 מכותבים על הניוזלטר השבועי והתכנון היה שקו אחד, יתחיל לפעול בשבת  22 ביולי ויגרור אחריו שובל של אוטובוסים בשבתות וחגים.

הקו של "מודיעין חופשית" אמור היה לצאת בבוקר ב-09:30 מרחוב עמק החולה מס' 8 (מול בי"ס 'דורות'), לאסוף נוסעים ליד בניין העירייה, בעמק זבולון, בעמק בית שאן, בעמק האלה, ומשם אל מרכזי הבילוי בת"א ולחוף הים בת"א, ובחזרה בשעה 18:00 לעיר. נשמע נפלא, אבל הכוונות הטובות התנפצו לאלבז בפנים והוא גילה שכל מי שקפצו על היוזמה לא מיהרו לממן את מחיר המנוי הנדרש. המודל הכלכלי שהציע אלבז נראה להם יקר.

בעקבות ההיענות העגומה אלבז דחה את הנסיעה לשבת לאחר מכן, 29.7 אך התוצאה הייתה זהה.

על פניו המודל הכלכלי של אלבז ושות' נשמע ראוי:  כדי לממן את קו האוטובוס החליטו בתנועה כי על ההסעות יעלו תושבים בני 18 יהיו רשומים כמנויים ובני משפחה מדרגה ראשונה שהיו מתחת לגיל 18. עלות המנוי נועדה לעמוד על 50 שקל ולכלול את תשלום ההסעה הראשונה הלוך וחזור. כאמור המתווה הזה נראה יקר מדי למי שגילו עניין ונחשפו לפרסומים של אלבז תחת כל עץ רענן.

השבוע פנה אלבז פומבית לביבס וביקש אותו "להעדיף בראייה רחבה את טובת תושבי העיר, ובמיוחד את ציבור האזרחים הוותיקים, החיילים, הצעירים ובני הנוער, ולממן מתקציב העירייה סכום של כ- 10,000 שקל בכל שבוע, עבור שכירות של אוטובוסים להסעת תושבי העיר למרכזי הבילוי וחוף הים בתל אביב ובחזרה לעיר. אנחנו נהיה הראשונים לברך ולתת את הקרדיט לראש העיר על הפעלת תחבורה עירונית בשבתות" 

בהודעה לעיתונות ששיחרר השבוע מציין אלבז כי אוטובוס השבת של מודיעין חופשית יפעל "בשישי בלילה 08/09/17 ובשבת לפני הצהרים 16/09/17". מה הסיבה? אלבז מציין כי "חלק מהמשתתפים בהסעה שתוכננה לשבת 29/07 הודיעו לי שלא יגיעו, ולכן דחינו את ההסעה. חודש אוגוסט הוא חודש של חופשות, ולכן החלטנו לדחות את ההסעות לתאריכים הנ"ל". 

אלבז טוען כי "מודיעין חופשית" הייתה שמחה לקיים את ההסעות בכל שבת גם עם אוטובוסים מלאים חלקית, ולשכור אוטובוסים נוספים בשבתות הבאות, אך המגבלה התקציבית שהיא פועל יוצא של תרומות מעטות, אינה מאפשרת להמשיך בפרסום ובשכירת אוטובוסים, ולאפשר לציבור הרחב להצטרף להסעות לתל אביב ובחזרה במחירים סמליים לכל כיוון, גם בשישי בלילה וגם בשבת לפני הצהרים.

אלבז: "לפני כחודשיים שוחחתי פעמים אחדות עם רועי שוורץ-תיכון, היזם של 'נוע תנוע' הסעות בשבת בתל אביב. הם גייסו סכום של כ- 340,000 שקל, באמצעות הדסטארט (אתר למימון המונים). רועי היה עסוק מאד בגיוס המימון, ומסר שלא יוכל לסייע לנו. לפני כחודש וחצי נפגשתי במודיעין עם נדב כהן שמנהל את 'שבוס' (בשכר), והיה אחד מיזמי הפרויקט. שוחחנו על אפשרות של שת"פ במודיעין.

"'שבוס' גייסו לפני כשנה-שנתיים סכום של כ- 150,000 שקל לפרויקט בירושלים, לפני חודשים אחדים הם הפעילו פרויקט בראש העיין, ולאחרונה את 'שבוס' חולון אחרי שממש ביום האחרון למועד שנקבע לסיום הגיוס דרך הדסטארט, הם הצליחו לגייס סכום של 65,000 שקל. נדב הציע להתחיל בתהליך של גיוס תרומות באמצעות הדסטארט, תהליך שלוקח כמה חודשים, שבמהלכו אני וחבריי צריכים לפנות באימיילים לכל מי שאנחנו מכירים בכדי לעניין אותו לתרום".

-כמה אתם צריכים?

"להפעלה מוצלחת בשנה הראשונה, הערכנו שנזדקק לסכום מינימאלי של כ- 150,000 שקל, מכיוון ששכירת אוטובוס עם 50 מקומות ממודיעין לת"א בשבת עולה כ- 1,800 שקל, וצריך לפחות 45 נוסעים הלוך ושוב בכל שבת (20 שקל לנוסע בכל כיוון) בכדי לכסות במינימום את עלות ההסעה. עלות הסעה בשישי בלילה כ- 2,000 שקל.עלות שכירת מיניבוס עם 19 מקומות ממודיעין הלוך ושוב בשבת היא כ- 1,300 שקל, וגם אם המיניבוס יהיה מלא בנסיעה הלוך ושוב, ההכנסה מהנוסעים תהיה מכסימום 760 שקל, דהיינו במקרה הטוב נצטרך לסבסד כל נסיעה במיניבוס בסכום מינמאלי של 540 שקל".  

אלבז: "לפני כחודשיים שוחחתי פעמים אחדות עם רועי שוורץ-תיכון, היזם של 'נוע תנוע' הסעות בשבת בתל אביב. הם גייסו סכום של כ- 340,000 שקל, באמצעות הדסטארט (אתר למימון המונים). רועי היה עסוק מאד בגיוס המימון, ומסר שלא יוכל לסייע לנו. לפני כחודש וחצי נפגשתי במודיעין עם נדב כהן שמנהל את 'שבוס' שוחחנו על אפשרות של שת"פ במודיעין"

-לא פשוט להתבסס על תחזיות מקסימום.

-כל הסעה באוטובוס עם פחות נוסעים, משמעותה היא שצריך לסבסד את ההסעה, וזה מה שקורה בד"כ בכל ההסעות בחודשים הראשונים, ולכן חייבים לגייס סכום גדול להתנעה מתמשכת של ההסעות בכל שבת, כאשר ידוע מראש שלא יהיו מספיק נוסעים אפילו לכסות את עלות ההסעות. בכדי לגייס סכום התחלתי גדול של כ- 150,000 שקל, נדרשת תקופה ארוכה של לפחות חצי שנה ויותר (אלא אם מצליחים למצוא נדבן גדול שיתרום את כל הסכום), אך החלטנו בכל זאת להתקדם ולהפעיל את אוטובוס השבת לפחות בחודשי הקיץ, בתנאי שנצליח לגייס תרומות בסכום של לפחות 35,000 שקל". 

-ולא הצלחתם בזה.

"לצערנו, לא הצלחנו לגייס אפילו חלק קטן מהסכום שקיווינו לגייס להפעיל לפחות בחודשי הקיץ את ההסעות בשבתות. סכום התרומות שגייסנו אינו מכסה את ההוצאות השוטפות לפרסום מודעות ולשכירת אוטובוס השבת. בחודשים הבאים נמשיך לצרף נוסעים נוספים, ולגייס תרומות ממקורות שונים. במקביל אנו ממשיכים בבדיקת אפשרות של שיתופי פעולה עם 'שבוס' ועם עמותת ישראל חופשית".