כתבה וצילמה: ענבל בן ברית כהן

שכונת הציפורים כבר מאכלסת מעט יותר ממאה משפחות, ובחודש הקרוב צפויות להתאכלס עוד. ראש העיר חיים ביבס הבטיח בישיבת המועצה של חודש יוני, כי כאשר יגורו בשכונה 100 משפחות, יזכו תושביה לתחבורה ציבורית. הבטיח וכנראה כבר תיכף מקיים שהרי מסוף התחבורה עומד להיחנך אחרי שלושה חודשי דחייה בעוד מספר שבועות.

תושבי השכונה שקרובים למרכז העיר ובאותה המידה רחוקים ממנו - למי שאינו ממונע -  גילו ערב השקת קווי התחבורה הציבורית כי במספר מקומות ברחובות השכונה נצבעה אבן שפת המדרכה באדום צהוב, דבר המעיד על הצבת תחנת אוטובוס במקומות אלו, רק שמיקומי התחנות נראו בעיני התושבים מעט מוזרים.

בכל רחבי השכונה, כך מסתבר מצביעת אבני השפה, יעצור האוטובוס המתוכנן ממש בנתיב הנסיעה ולא במפרץ עצירה ייעודי. תכנון לא ממש ברור. עצירתו של האוטובוס בנתיב הנסיעה בכבישי השכונה שכולם בעלי מסלול נסיעה אחד לכל כיוון, תהווה לדעת התושבים הפרעה מיותרת לתנועה, ויתרה מזאת, סכנה ממשית למשתמשי התחבורה הציבורית ולנהגים שינהגו בשכונה.

בתור תושבת לעתיד של שכונת הציפורים אשר מגיעה מהעיר ירושלים, גראם הייתה בטוחה שהיא מגיעה לעיר מודרנית שכבר הפנימה את כלל הבעיות בכל הקשור לתחבורה ציבורית וכיוצא בזה גם מסיקה מסקנות, שכן אין זו השכונה הראשונה שהיא מקימה "הופתעתי לאין שיעור מהמצב בפועל" היא אומרת

מיטל גראם שתעבור בחודש הבא לשכונה מוטרדת מאד: "הסתובבתי בשבוע שעבר בשכונה והיה פשוט מקומם לראות שהמקום המסומן בכביש לעצירה של האוטובוסים הוא באמצע נתיב הנסיעה ולא במפרץ מסודר. דוגמא ראשונה לכך ניתן לראות בצמוד לבית הספר ענבלים, אשר בספטמבר יאכלס עשרות תלמידים. לא ייתכן כי רחוב אליו יגיעו עשרות מכוניות בבוקר ואחר הצהרים שיקחו ויחזירו תלמידים ייסתם כתוצאה מעצירת אוטובוסים".

גראם מציינת שיש לה דוגמה נוספת ואף יותר מקוממת: "ברחוב דוכיפת, מיד לאחר הכיכר בין הרחובות שלדג לדוכיפת סומן במדרכה מקום לעצירת אוטובוסים. עצירה שם של אוטובוסים יכולה לסתום לחלוטין את הכיכר. אוסיף ואציין כי כמה מטרים בהמשך רחוב דוכיפת קיים מפרץ שכנראה מיועד לעצירת אוטובוסים, ואותו משום מה לא סימנו. איני מצליחה להבין את ההיגיון בסימונים אלו שרק יקשו עלינו התושבים".

בתור תושבת לעתיד של שכונת הציפורים אשר מגיעה מהעיר ירושלים, גראם הייתה בטוחה שהיא מגיעה לעיר מודרנית שכבר הפנימה את כלל הבעיות בכל הקשור לתחבורה ציבורית וכיוצא בזה גם מסיקה מסקנות, שכן אין זו השכונה הראשונה שהיא מקימה "הופתעתי לאין שיעור מהמצב בפועל" היא אומרת.

בעיה תחבורתית תכנונית נוספת שמפריעה לתושבי השכונה הינה מספר מקומות החנייה ברחובותיה. בשונה מן השכונות הוותיקות של העיר, זכו הדיירים שלכל בית אב תצורפנה שתי חניות פרטיות, אבל ברחובות עצמם חסרים מקומות חניה רבים. העירייה והמשרד שתכנן את השכונה יצר מפרצי חניה מעטים ומדרכות רחבות מעבר לצורך.

רועי קליימן מביע את קולות תושבי השכונה: "אני, עברתי עכשיו מרחוב קטן עם בניינים קטנים יותר, והייתה לי יותר חניה. המדרכה שם הייתה יותר צרה לעומת המדרכה ברחוב החדש שעברנו לגור ולא הפריע לי. מה שחשוב הוא שיש בו הרבה חניה. בשכונה החדשה גילינו להפתעתנו שאין כמעט חניה לאורחים. וכך נוצר מצב שכולם חונים בחניות הפרטיות שלנו. כי פשוט אין חניה ברחוב"

קליינמן מציין שאפילו בתל אביב יותר קל למצוא חניה. "נכון שאין הרבה מקומות פנויים - אבל לפחות יש מקומות חניה. אצלנו בשכונה היעדר מקומות החניה לא מאפשר גמישות - או שאנשים יתחילו להחנות על המדרכות או שיתחילו לעשות סיבובים ולחפש במקומות פחות בטיחותיים וחבל".

בחלק מרחוב דוכיפת שהוא הרחוב הראשי וזה אשר יחבר בעתיד בגשר את שכונת נופים , יש אזורי מגורים אשר לצידם אין בכלל מפרצי חניה וכבר היום חונים רכבים בצורה כזו שחוסמת נתיב שלם והופכת את הרחוב לחד מסלולי ומסוכן לבאים משני הכיוונים.

העירייה: "בכל רחובות השכונה יש מפרצי חנייה בשני צדי הכביש, פרט לחלקו המערבי של רחוב דוכיפת, בו ייסלל שביל אופניים. לאחר אכלוס השכונה, ייבחנו מקומות החנייה ברחוב זה, כמו גם בשאר רחובות השכונה, ובהתאם לכך תיבדק האפשרות לערוך במקום שינויים"

בעיית התחבורה השלישית שמפריעה מאד לתושבי השכונה הנוכחיים ואף העתידיים, היא מסלול קו האוטובוס המתוכנן. ממידע שהגיע לידיהם, נכון לכתיבת שורות אלו, הקו היחיד שצפוי לעבור בשכונה הינו קו 6 בדרכו למרכז עינב (ישפרו סנטר) ובחזרה. הקו לטענתם לא נותן מענה בכלל ומשרת אולי את בעלי העסקים במרכז עינב, אבל לא את תושבי השכונה.

הקו החלופי וההגיוני יותר שהציעו תושבי השכונה, הוא קו מעגלי שיצא מכיכר התחבורה והקניון, יעבור בשכונה ובדרכו חזרה לכיכר התחבורה, יעבור ליד עירוני ה' ויוריד בו או יאסוף את תלמידי השכונה שילמדו בו (שכרגע אין להם מענה תחבורתי בכלל), ימשיך ויוריד או יעלה נוסעים במרכז המסחרי באבני חן, כך גם ליד הבריכה וחדר הכושר העירוני וחזרה לרכבת ולכיכר התחבורה וחוזר חלילה. לדעת התושב יניר כהן: "זהו קו הגיוני, יעיל ונותן מענה לנוער שלנו ולתושבים שאין להם רכב, בינתיים אנחנו הולכים ברגל דרך הוואדי, אבל לא בכל זמן זה מתאים או נוח ובנוסף, איזה מענה יקבלו תלמידי עירוני ה' מהשכונה כשתתחיל תיכף שנת הלימודים?".

עיריית מודיעין: "השכונה תוכננה על פי דרישות תקני החנייה"

מעיריית מודיעין מסרו בתגובה: "כבישי שכונת הציפורים נבנו בהתאם לתקן ואושרו על ידי משרד התחבורה. הכבישים תוכננו בצורה שתמתן את מהירות הנסיעה בשכונה ובכך תשמור על בטיחות הולכי הרגל. הדבר נעשה על פי המגמה העירונית ליצירת סביבות מגורים בטוחות.

"באשר למפרצי החנייה, שכונת הציפורים תוכננה על פי דרישות תקני החנייה. בכל רחובות השכונה יש מפרצי חנייה בשני צדי הכביש, פרט לחלקו המערבי של רחוב דוכיפת, בו ייסלל שביל אופניים. לאחר אכלוס השכונה, ייבחנו מקומות החנייה ברחוב זה, כמו גם בשאר רחובות השכונה, ובהתאם לכך תיבדק האפשרות לערוך במקום שינויים.

"בקרוב יחל לעבור בשכונה קו אוטובוס דו כיווני, שיצא מהעירייה, יעבור במסוף התחבורה העירוני ובשכונת הציפורים ויגיע לפאתי מודיעין ומרכז עינב. אוטובוס נוסף יעשה את אותה הדרך לכיוון ההפוך, כך שתושבי השכונה יוכלו להגיע למסוף התחבורה העירוני ומשם להמשיך לכל אזור בעיר."